Padletaget

Padletaget er det vigtigste af alle tag. Kapkano handler om at komme fremad!

kanoteknik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Billedet er fra Søren Mads Kildemoes billedsamling på FB-gruppen KANO DANMARK.

Fodstilling:

Du skal finde ud af om du er højre- eller venstrepadler. Når du har en fornemmelse af din padleside , så placerer du knæet ca. 10-15 cm fra tværstiveren – i knæklodsen –  og sætter din forreste fod langt frem. Så er du klar. Trimningen (altså placeringen af knæklodsen) afhænger af båden, din vægt og padlestil.

Padletaget (eller rotaget):

Det du skal nå frem til er, at du kaster kroppen frem, og så snart du sætter padlen ned i vandoverfladen, så rykker du. Nærmest som et vandret stangspring. Din krop er langt fremme og ligger ud over forreste ben. Padlen står lodret i vandet – som en pæl.

I rotagets afslutning fører du padlen lidt væk fra kanoen (J-tag).

Kroppen skal ud over rælingen. Når der er tryk på padlebladet, så holder du ligesom balancen der. Balancen har du ikke i kanoen. Når det kører er du aldrig i balance. Du er i bevægelse.

Kroppen skal rejses op i rotaget. Det handler om at bruge alle de store muskler i kroppen, i benene og i ryggen. Armene holder udelukkende padlen. Ved rotagets start er armene helt strakte.

Disse videoer giver en fin intro til kano:

 

Balancen kommer med træningen.  Prøv at ro koncentreret 5x(50m ON / 50m OFF) og vær ligeglad med hvordan det ser ud eller om du falder i vandet . Når du kan det, så prøver du at øge det til 5x(100/100m) og senere til 5x(200/200m). Modsat cykling hvor det er svært at stå stille og let at cykle er det i kanoroning nemt at ligge stille og lave akrobatik i kanoen, men det er langt sværere at ro og endnu sværere at ro sublimt.

Bob Dokkedal

Tænk på at det en svær sport at begynde på, når man ikke er helt ung længere, så du skal have meget tålmodighed med dig selv. Det kan sammenlignes med at nogen gav mig en violin, så ville der også gå meget lang tid før nogen gad høre på det som jeg spillede og måske ville det aldrig lykkes at spille sublimt.  Jeg tror at dine problemer mest handler om at du er bange for at falde i vandet og at du har for meget fokus på balance. Kanoroning handler netop ikke om balance, men at turde at kaste kropsvægten langt frem og ud over rælingen og så lave sit tag og trykke kroppen op igen og frem mod næste tag. Ergo når det kører er man aldrig i balance, men i bevægelse.

Bob Dokkedal

Folk forstår ikke, at sværhedsgraden er på niveau med at spille violin eller springe stangspring og så gives der op alt for tidligt både af udøvere, trænere, klubledere, forbund og andre “bedre vidende folk”. De fleste kanoroere stopper med at ro kano, når de føler at de ikke bliver værdsat. 

Bob Dokkedal

 

Padletaget består af fem faser (kilde – se “Canoes”):

  1. Set: In the set position the paddler positions the blade as far forward as possible, with straight arms and back, creating a large A with the paddle shaft, paddle blade tip horizontal with the water. The body should form a straight line from the kneeling knee to the top of the upper arm. Body should be in full extension with the top hand above the head.
  2. Catch: the paddle blade is completely driven into the water, the top hand pushes down on the paddle shaft, and the body dips in full extension with the top hand above the head. A slight twist on the catch will draw or push the bow of the boat to aid steering
  3. Power: the body pulled back upright, pulling the paddler past the blade. The top hand pushes down on the paddle shaft and the lower hand is pulled towards the hips. The hips are thrust forward which transmits the power through the boat pulling it forward. Both arms should be kept straight and the body brought upright with out bouncing the boat, paddle kept as vertical in the water as far as possible for a long as possible, till the end of the stroke.
  4. J:

    The boat is steered by using a J stroke at the end of the power stroke. The arms are dropped and the top hand is used to rotate the paddle. The body is upright, head up, pelvis across the boat. The paddle is rotated so as the face of the blade is away from the boat, and the paddle shaft is momentarily pried off the gunnels of the canoe, giving the classic ‘knocking’ sound during the stoke, exiting as close to the hips as possible.

  5. Recovery: the paddle exits the water cleanly and is moved swiftly forward with the paddle blade facing upwards to the set position, the body is moved forward with out bouncing or tilting the boat.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *