Månedsarkiv: august 2016

Videreudvikling af kapkanoteknik

Det er lang tid siden, jeg har skrevet. Men det betyder ikke, der ikke sker noget. Tværtimod.

Her i sommer har min ven Robert trænet kapkano i flodbyen Wroclaw i Polen.  Han mødte to professionelle trænere, der gav ham nogle meget fine råd.

For det første blev fodstøtten bagerst flyttet, så den sidder i midten af kanoen. Så var det på plads. Man skal være i balancen i midten af båden – basta. Jeg har også ændret til det, og det virker logisk.

Det andet afgørende er kropsrotation. Det kan nok bedst vises på dette billede, som Robert fandt.

Kropsrotation

Kroppen strækkes og vrides maksimalt. Det er afgørende, at du rækker så langt som overhovedet muligt. Når du gør det, så får du automatisk øget din effektivitet og dermed din hastighed. Du skal bruge musklerne i ryg og mave, skuldre og arme, så du arbejder fuldstændig effektivt.

Padletaget skal være i én proces. Robert fik kritik for at sætte bladet i vandet (catch), for derefter at afvikle taget. I stedet starter taget i luften, padlen bankes ned i vandet og flår i vandet. I én proces. Det er helt afgørende i sprint. Og kapkano er efter min mening sjovest, når det er sprint, der øves.

Jeg har øvet det en del, og jeg synes, det giver god mening alt sammen. Det kræver mere balance at padle på den måde. Det er også mere motiverende. Det er lækkert at padle i intervaller og mærke, at teknikken begynder at virke.

Det sidste Robert fik med fra Polen, det var, at der skal konditions- og styrketrænes. Der er ingen vej udenom. Så vi er begyndt at løbe intervaltræning og styrketræner sammen ugentligt.  Jeg sværger til styrketræning med min egen kropsvægt. Kropshævninger på en stang, det er bare fed træning. Derfor har vi også vores stolper til træning i GoPaddle. Man er nødt til at kunne løbe en rimelig hurtig fem kilometer og kunne løfte sig selv tre gange 10 gange. Det er i hvert fald sådan, jeg griber det an. Men der er sikkert mange variationsmuligheder. Men kapkanotræning er kapkano, konditions- og styrketræning – basta. Det er også derfor, jeg synes, det er så fed en sport. Der er masser af teknik, hurtighed, udholdenhed og styrke i én skøn forening – på vandet.