Månedsarkiv: maj 2015

Nye film

Det er, hvad vi er nået til sidst i maj.

Vi kan sprinte noget, og vi har mange gode tag. I denne serie har Claus et hurtigt støttetag til sidst, men vi synes selv, det kører rimeligt godt. Vi træner “sprint” op til ca. 200 meter.

Forbedringer – på vej til DM for masters

I dag var der meget blæst i havnen. Alligevel lykkedes at træne fem km og uden kæntring. Gps’en viste maks fart på 12,2, 11,8 og 8,9 km/t. Det er jeg rigtig godt tilfreds med. Det går fint fremad. Bagefter var der godt med snak på molen og en Sylvia fik en prøvetur. Hun klarede det fint.

Jeg er sikker på, jeg nu vil være i stand til at gennemføre DM for masters d. 6.6 på 200 meter, 500 meter og 5000 meter. Det er på Brabrand Rostadion, jeg er vild med at padle kapkano.

 

Markant forbedring

Det hjælper altså at få sparring fra folk, der ved, hvad de har med at gøre…!

I aftes var der meget bedre balance og mange flere tag, der lykkedes. Vi fik endda målt en tid på 500 meter til 4.20. Det er noget bedre end tidligere. Det afgørende er oplevelsen af, at tage et tag og så straks komme frem igen og tage et nyt tag. At holde vægten i padlesiden. Og det lykkedes altså meget bedre i aftes – for første gang.

Jeg er helt sikker på, at den nye viden vil komme andre til gode. Når vi skal instruere nye til sporten, så vil vi lettere kunne gøre det nu!

102 km

Så kommer jeg forbi det skarpe hjørne. De seneste kilometer er padlet på Mølleåen, hvor jeg fik rigtig god sparring af Scales, Dokkedal og Overskæg. Det var uvant at komme i en anderledes Plastex, så jeg røg i åen en del gange. Den var højere, så selventringen var sværere, især tilsidst…!

I går var jeg så ude at træne igen.  For filan hvor er det svært at få rytme i tagene. Målet er at automatisere tagene, så jeg altid er i balance. Overskæg fortalte, at der hvor jeg er nu, det er der, hvor folk giver op. Hvis de da ikke opgav den første gang, de var i kano.

Udfordringen er enkel: Når padletaget er afsluttet, så skal jeg op og have fat i vandet igen – langt fremme. Balancen skal ligge i min padleside, som er til højre. Jeg skal altid have vægten mod højre.

Og det er altså forbandet svært. Under træningen var jeg ved at overveje at give op.

Jeg skal ned på 2.30 på en 500 meter. Det er min normale hastighed i tur-/kapkajak. Og mine tider på 1.500 meter (havnen frem og tilbage) ligger på under 15 minutter incl.  en kæntring eller to. En kæntring tager vel op til 30 sekunder i alt. Så det er sådan cirka en fordobling af hastigheden, der skal ske. Det virker fuldstændig uopnåeligt.

Men til slut lavede jeg lidt balanceøvelser: 20 armstrækninger, stop op i kanoen osv. Og så prøvede jeg at sprinte. For første gang nogensinde lykkedes det at tage enkelte meget hurtige tag efter hinanden. Jeg røg ikke i vandet (det ville også være ligegyldigt). Det var en fantastisk oplevelse.

Så nu er motivationen der igen! Det ér noget helt særligt at padle kapkano. Det kan jeg tydeligt mærke.

100 km

Så nåede min romakker Robert op på de 100 km træning fordelt på 28 træninger. Det lyder måske ikke af så meget, men det har krævet en målrettet indsats. Jeg selv er på 87 km på 27 træninger, så jeg er der snart.